مجموع فروش سینما تا هفته نخست اردیبهشت‌ماه امسال ۱۰۵ میلیارد تومان گزارش شده، این در حالی است که سینماها در تعطیلات عید فطر نیز فروشی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان را ثبت کرده‌اند.

نفس تازه سینما در سال جدید/ چند قدم تا اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی گیشه

به گزارش قدس آنلاین، آغاز سال جدید برای گیشه سینما تا حدودی خوش یمن بود و اگر نگوییم همه بخش‌های سینما از زیر بار سنگین ناملایمات و سختی‌ها بیرون آمده، اما این روزها برای گیشه حکم نفس تازه‌ای دارد که پس از چندین ماه متوالی رونق گرفته و حتی می‌تواند نوید روزهای بهتری هم باشد. اما در بخش تولید و آنچه کمتر به چشم عموم مردم می‌آید اوضاع قدری متفاوت است. رغبت فیلمسازان به ساختن فیلم سینمایی جای خودش را به ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی داده و از طرفی موفقیت این مجموعه‌ها و استقبال مردم، انگیزه بیشتری به اهالی سینما برای کار در این حوزه می‌دهد، از سویی دیگر بعضی از کارگردان‌هایی که قصد ساختن فیلم جدید دارند به دلیل هزارتوی اخذ مجوز و مصائب پیش‌رو منصرف می‌شوند.

 به همین دلیل با وجود چالش‌هایی همچون پروانه ساخت، یافتن سرمایه‌گذار در بخش خصوصی، دغدغه‌های بازگشت سرمایه در گیشه، افزایش هزینه‌های تولید و ... پروسه ساخت فیلم‌های سینمایی را با چالش‌های جدی و رکود مواجه کرده است. البته ساخت آثار کمدی از این قاعده مسثتنی است و فیلم‌های فله‌ای که احتمالاً گیشه تضمین شده‌ای دارند کمتر در دومینوی سرمایه‌گذار، مجوز و اکران گرفتار می‌شوند.

اما بازگردیم به اینکه سینما سال جدید را در گیشه چطور آغاز کرد؛ شاید اولین نکته قابل تأمل در خصوص فیلم‌های به نمایش درآمده در اکران نوروزی و عید فطر، تنوع قابل قبول در تخصیص ژانرهای مختلف است، گرچه شاید بار اصلی رونق نسبی این روزهای سینما یک تنه بر دوش فیلم کمدی «فسیل» باشد اما اکران فیلم‌های اجتماعی همچون «جنگ جهانی سوم» و «سه کام حبس» که مضمون تلخی هم دارند این توازن و تعادل را به خوبی حفظ کرده است. طبیعتاً از همه فیلم‌ها نمی‌توان انتظار فروش بالایی داشت اما این تنوع دست مخاطب را در انتخاب فیلم مورد علاقه‌اش باز می‌گذارد.

با افزوده شدن فیلم‌های عید فطر، حالا مجموعاً ۹ فیلم روی پرده است که از این تعداد سه فیلم «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» و «آهنگ دو نفره» در گونه کمدی، دو فیلم «غریب» و «دسته دختران» در ژانر دفاع مقدس، فیلم‌های «جنگ جهانی سوم» و«سه کام حبس» در ژانر اجتماعی و «بچه‌های طوفان»، «بابا سیبیلو» در ژانر کودک مجموع این ترکیب را شکل می‌دهد و می‌توان گفت جزو معدود زمان‌هایی است که همه ژانرهای معمول سینمای ایران روی پرده حاضرند.

کمدی‌ها؛ این فاتحان بلامنازع گیشه

نفس تازه سینما در سال جدید/ چند قدم تا اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی گیشه

«فسیل» که اکران خود را از ۲۵ اسفندماه سال گذشته آغاز کرد یک شروع طوفانی را رقم زد و حالا در هفتمین هفته نمایش خود به رقم ۸۴ میلیارد تومان نزدیک شده که فروش تازه‌ای در سینمای ایران محسوب می‌شود. «فسیل» تا همین جا رکورد پروفرش‌ترین فیلم که تا پیش از این در اختیار «انفرادی» با رقم ۷۷ میلیارد تومان بوده را زده و اگر با همین روند به فروش ادامه دهد ۱۰۰ میلیاردی شدن آن هم اتفاق دور از انتظاری نخواهد بود. در کنار این فیلم، «عروس خیابان فرشته» و«آهنگ دو نفره» را هم داریم که اولی نزدیک به ۶ میلیارد فروخته و «آهنگ دو نفره» که فضایی موزیکال و کمدی دارد در ۱۰ روز ابتدایی نمایش خود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته که هردو فاصله معناداری با «فسیل» دارند و فرمول ساختشان از جنس کمدی‌های بفروش نیست.

اما در کنار همه اینها نباید یک نکته مهم را فراموش کرد؛ گرچه بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند اقتدار سینما یعنی فروش بالا! و احتمالاً گردش مالی کمدی‌ها تا حدودی از نگرانی‌های ناشی از کاهش رونق سینما می‌کاهد اما روی دیگر این سکه، ذائقه‌سازی مخاطب، فاصله گرفتن از اندیشه و رفع نیازهای سطحی و صرفاً خنده است. به بیانی دیگر وقتی مخاطب به فیلم‌های کمدی بیش از هر ژانر دیگری روی خوش نشان می‌دهد یعنی نیاز او به فارغ شدن از همه چیز و به هیچ چیز فکر کردن تنزل یافته؛ حالا سوال اینجاست که آیا این همه آن چیزی بود که از سینما می‌خواستیم؟!

«دسته دختران» گلیمش را از آب بیرون می‌کشد؟

نفس تازه سینما در سال جدید/ چند قدم تا اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی گیشه

«غریب» که امید بسیاری برای گیشه‌اش وجود داشت، نتوانست آنطور که باید مخاطب جذب کند و تنها ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در مجموع روزهای اکران شده یعنی از ۲۵ اسفندماه گذشته فروش داشته است. شکستی که عده‌ای معتقدند علتش در تبلیغات ناکافی و نامناسب بود و فیلم به درستی به مردم معرفی نشد. حالا باید دید «دسته دختران» که فیلمی جنگی است و فضای متفاوتی دارد می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند یا نه. این فیلم که با نگاهی زنانه روایت شده و در عین حال یک بیگ‌پروداکشن جنگی است در هفته نخست اکرانش نزدیک به ۴۸۰ میلیون تومان فروش داشته است. منیر قیدی پیش از این «ویلایی‌ها» را جلوی دوربین برد که آن هم در ژانر دفاع مقدس و فیلمی کاملاً زنانه بود و در گیشه بهاری سال ۹۶ توانست بالغ بر یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان بفروشد. با این حال نباید فراموش کرد که ژانر دفاع مقدس مختصات خودش را در گیشه دارد و عموماً این فیلم‌ها فروش قابل توجهی در قیاس با دیگر ژانرها ندارند؛ گرچه باید «موقعیت مهدی» را با فروش ۱۴ میلیاردی‌اش یک استثناء در نظر گرفت. موقعیتی که آخرین ساخته دفاع مقدسی ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی «چ» با فروش ۲ میلیاردی‌، حتی به آن نزدیک هم نشده است.

سینمای اجتماعی همچنان زنده است!

نفس تازه سینما در سال جدید/ چند قدم تا اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی گیشه

قاچاق فیلم «جنگ جهانی سوم» اتفاق ناخوشایندی بود و تاثیر آن روی کاهش فروش فیلم غیرقابل انکار است اما تازه‌ترین ساخته هومن سیدی با بازی خوب محسن تنابنده آنقدر غافلگیری و صحنه‌های دیدنی دارد که لذت تماشایش روی پرده سینما چیز دیگری است. این فیلم که چند روز پس از انتشار نسخه قاچاق روی پرده رفت طی ۱۰ روز گذشته ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان فروش داشته است. همچنین «سه کام حبس» که در اکران عید فطر به مجموع فیلم‌های درحال نمایش اضافه شده، معضل اعتیاد را در قالب داستانی تلخ اما متفاوت روایت می‌کند و طی همین چند روز نمایش، استقبال مخاطبان از آن خوب بوده و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته است.

جای خالی انیمیشن برای یک فروش غافلگیرکننده

در جدول فیلم‌های اکران شده دو فیلم «بچه‌های طوفان» و «بابا سیبیلو» در ژانر کودک به چشم می خورد که به ترتیب با فروش ۳۰ و ۲۰۰ میلیونی توفیق چندانی در گیشه نداشته‌اند. در حالی که سال گذشته اکران دو انیمیشن با فروش ۴۴ میلیاردی، روح تازه‌ای به این ژانر دمید و مخاطبان کودک و  نوجوان سینما را افزایش داد. البته امسال هم یک انیمیشن جذاب در انتظار اکران است و باید دید «بچه زرنگ» چه زمانی روی پرده نقره‌ای خواهد رفت.

طبق اعلام سمفا، مجموع فروش سینما تا هفته نخست اردیبهشت‌ماه امسال ۱۰۵میلیارد تومان گزارش شده، این در حالی است که سینماها در تعطیلات عید فطر نیز فروشی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان را ثبت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.